Aktuellt

Stadsbyggnadsförvaltningens serie guidade turer i Helsingborgs vackra natur, där även vår förening är med och leder några turer, fortsätter med följande programpunkt:

Onsdag 29 augusti kl. 19.00 Internationella fladdermusdagen

Vi lär oss mer om vårt enda flygande däggdjur – fladdermusen. I Jordbodalen finns det sex olika arter – kanske kan vi se och höra några av dem denna kväll!

Mötesplats: Höjdpunkten på Elineberg.

Naturskyddsföreningens egna aktiviteter fortsätter med:

Lördag 1 september kl 09.00  Svampexkursion

I samarbete med Sveriges Mykologiska Förening firar naturskyddsföreningarna i Helsingborg och Kullabygden en dag i förväg Svampens dag med ett besök i svampskogen, där vi artbestämmer den svamp vi plockar. Har vi tur, kanske vi får med oss något hem.

Ta med korg, kniv och fika!

Samling: parkeringen NO Gruvtorget i Höganäs.

Upplysningar: Tom Svensson 0722 399 919.

Lördag 8 september kl 10.00 Utflykt till Utvälinge

Vi har vår uppmärksamhet riktad inte minst mot växter, insekter och fåglar.

Samling vid Fredriksdals bilparkering för samåkning.

Kontakt: Sven Gustavi 0701 706 421.

Föreningens vice ordförande har skrivit följande debattartikel om klimatet under Min mening i Helsingborgs Dagblad den 1 augusti.

Vi vet alla vad som behövs för att vända den destruktiva utvecklingen

Klimathotet är inte längre bara ett hot. Det levererar. Sveriges uttorkade, överhettade skogar brinner. Skördarna torkar bort, hästar och boskap har inget bete, grundvattnet sinar, matförsörjningen hotas. Det blir nästan svårt att andas när termometern går över 30-gradersstrecket igen och igen, men det tar emot att söka svalka i ett hav som är nedsmutsat av bajsbakterier och algblomning.

Lika skrämmande som detta, är bristen på åtgärder. Egentligen vet vi ju alla vad som behövs för att vi ska vända på den utveckling som nu är så kännbart destruktiv. Minskade utsläpp från biltrafik och flygtrafik. Minskad överkonsumtion. Ändå är det business as usual. Tidningarna fylls av reportage och annonser som uppmanar oss att julshoppa i Peking, ta del av shopping och kultur i Shanghai eller uppleva Japan när körsbärsträden står i blom. Jättelika reklampelare med uppmaningen ”Flyg, flyg ,flyg” visar hur vi kan hitta de billigaste flygresorna. Långtradare och pendlare korkar igen E 6:an, och politikerna pratar om att det behövs en fil till, så att det får plats ännu flera.

Varenda vuxen människa har en skyldighet gentemot sina – och andras – barn och barnbarn att ta ansvar för den här utvecklingen.  Det finns mycket vi kan göra, även som enskilda privatpersoner:

• Minimera flygandet. Vi måste inte besöka varje spännande resmål som kräver långväga flygresor – det finns massor att upptäcka på närmre håll. Besök Österlen när äppelträden står i blom, exempelvis.
  • Cykla eller åk kollektivt i stället för att köra bil. Det ställer krav på en politik som ger oss fungerande tågtrafik, trygga cykelvägar och många och lättillgängliga cykelställ. Det är politikernas och samhällets skyldighet att leverera.
  • Dra ner på konsumtionen. De flesta av oss har vad vi behöver – vårda och laga i stället för att kasta bort och köpa nytt.

Vi måste äntligen få se handlingskraft från politiker och andra beslutsfattare. Satsa våra gemensamma resurser på att bygga om avloppsnätet, så att regnvattnet tas omhand som en resurs i stället för att ledas ut i avloppsnätet och förorsaka bräddningar som förstör Öresund.

Ta vara på vartenda uppväxt träd, och plantera nya överallt där de får plats. Mer än något annat fungerar träden som motvikt mot klimatutsläppen. De renar luften, de lagrar kol, de ger skugga och drar ner temperaturen. Och de är räddningen även när vädret blir extremt åt andra hållet och ger oss översvämningar, vilket är klimatkatastrofens andra ansikte.

Och riv upp beslutet om Landborgsgaraget. Inse någon gång att denna gigantiska felsatsning bara ger oss ännu mera biltrafik och ännu mera utsläpp. Nu behövs alla pengar till åtgärder som räddar klimatet och våra barns och barnbarns framtid.

Christel Kvant