Insändare

Föreningens vice ordförande har skrivit följande debattartikel om klimatet under Min mening i Helsingborgs Dagblad den 1 augusti.

Vi vet alla vad som behövs för att vända den destruktiva utvecklingen

Klimathotet är inte längre bara ett hot. Det levererar. Sveriges uttorkade, överhettade skogar brinner. Skördarna torkar bort, hästar och boskap har inget bete, grundvattnet sinar, matförsörjningen hotas. Det blir nästan svårt att andas när termometern går över 30-gradersstrecket igen och igen, men det tar emot att söka svalka i ett hav som är nedsmutsat av bajsbakterier och algblomning.

Lika skrämmande som detta, är bristen på åtgärder. Egentligen vet vi ju alla vad som behövs för att vi ska vända på den utveckling som nu är så kännbart destruktiv. Minskade utsläpp från biltrafik och flygtrafik. Minskad överkonsumtion. Ändå är det business as usual. Tidningarna fylls av reportage och annonser som uppmanar oss att julshoppa i Peking, ta del av shopping och kultur i Shanghai eller uppleva Japan när körsbärsträden står i blom. Jättelika reklampelare med uppmaningen ”Flyg, flyg ,flyg” visar hur vi kan hitta de billigaste flygresorna. Långtradare och pendlare korkar igen E 6:an, och politikerna pratar om att det behövs en fil till, så att det får plats ännu flera.

Varenda vuxen människa har en skyldighet gentemot sina – och andras – barn och barnbarn att ta ansvar för den här utvecklingen.  Det finns mycket vi kan göra, även som enskilda privatpersoner:

• Minimera flygandet. Vi måste inte besöka varje spännande resmål som kräver långväga flygresor – det finns massor att upptäcka på närmre håll. Besök Österlen när äppelträden står i blom, exempelvis.
  • Cykla eller åk kollektivt i stället för att köra bil. Det ställer krav på en politik som ger oss fungerande tågtrafik, trygga cykelvägar och många och lättillgängliga cykelställ. Det är politikernas och samhällets skyldighet att leverera.
  • Dra ner på konsumtionen. De flesta av oss har vad vi behöver – vårda och laga i stället för att kasta bort och köpa nytt.

Vi måste äntligen få se handlingskraft från politiker och andra beslutsfattare. Satsa våra gemensamma resurser på att bygga om avloppsnätet, så att regnvattnet tas omhand som en resurs i stället för att ledas ut i avloppsnätet och förorsaka bräddningar som förstör Öresund.

Ta vara på vartenda uppväxt träd, och plantera nya överallt där de får plats. Mer än något annat fungerar träden som motvikt mot klimatutsläppen. De renar luften, de lagrar kol, de ger skugga och drar ner temperaturen. Och de är räddningen även när vädret blir extremt åt andra hållet och ger oss översvämningar, vilket är klimatkatastrofens andra ansikte.

Och riv upp beslutet om Landborgsgaraget. Inse någon gång att denna gigantiska felsatsning bara ger oss ännu mera biltrafik och ännu mera utsläpp. Nu behövs alla pengar till åtgärder som räddar klimatet och våra barns och barnbarns framtid.

Christel Kvant

HYGIENPRODUKTER – DEBATT (insändare i Helsingborgs Dagblad 2017-10-05)

Hög tid att sluta med att göra försök på människor

Djurförsök för att framställa hygienprodukter är numera förbjudna. Vi tycker att det är dags att sluta med försök på människor. Många tvålar, schampon, krämer, smink av olika slag, har ingredienser som kan ge kontaktallergi eller störa våra hormonsystem.

Hur kan man då veta om hygienprodukter och smink innehåller farliga ämnen? Det är svårt att förstå det finstilta i innehållsförteckningen – om du inte är kemist! Och tvärtemot vad många tror finns ingen myndighet som granskar hygienprodukter innan de börjar säljas. Kemikalieinspektion har fått ett uppdrag att under fyra år undersöka befintliga produkter.

Välj i första hand produkter märkta med Svanen eller Bra Miljöval, i andra hand ecocert, Cosmos Organic, Natrue eller EU-ecolabel. De finns i nästan alla dagligvarubutiker, även tvättmedel och diskmedel finns Svanen- eller Bra Miljöval-märkt.  Då får du produkter som är snälla mot din hud och mot naturen – allt hamnar ju i avloppsvattnet till slut! Du slipper högfluorerade ämnen som  PFAS (brandskum), hormonstörande och allergiframkallande ämnen. Dofter du gillar, kanske din medpassagerare får andnöd av. Välj parfymfritt!  Bra produkter är speciellt viktigt för barnen och om du är gravid. Läs mer på Naturskyddsföreningens hemsida. Där hittar du också recept på gör-det-själv-produkter.

Karin Nilsson Jungermann
Naturskyddsföreningen i Helsingborg