Program

Vårprogrammet för 2020 är färdigt! Alla aktiviteter hittar du här under, i kalendariet till höger eller på vår Facebooksida.

Du kan även ladda ner programmet genom att klicka på denna länk.

INSTÄLLD KRETSSTÄMMA OCH KLÄDBYTARDAG!

På grund av det starkt ökande influensahotet har styrelsen beslutat att ställa in kretsstämman onsdag 25 mars och skjuter upp den till ett senare tillfälle. Vi återkommer med en inbjudan när situationen har förbättrats.

Sven Gustavi, ordförande

Även Stora klädbytardagen lördag 28 mars är inställd. Nästa klädbytardag blir i stället i höst. Titta i höstprogrammet när det kommer!

För Naturskyddsföreningen i Helsingborg
Karin Nilsson Jungermann

Söndag 3 maj kl 8.45

Fågelskådningens dag i Fredriksdals trädgårdar

Mötesplats: Huvudentrén. Inträdesavgift 80 kr Har du kulturkort eller är under 19 år är det fritt inträde. Arrangör KOF. Kontakt Ulrik Alm 070 465 43 54

Tisdag 19 maj Tid kl 16-18

Mera liv i Täppan

Hur man gör sin trädgård mer attraktiv för vilda djur. Vilka växter gillar fjärilar och humlor? Varför är det bra med en rishög i en hörna? Stationer med olika teman tex.vildbin, småfåglar, lämpliga växter mm.Barnaktiviteter kl 17. Plats Habiteum. Hur man kommer dit kan du läsa under aktivitet KonsuMindre 18,19 februari. Arrangör Nsf och Miljöverkstaden

Kontakt Christel Kvant 0702 200 878

Söndag 24 maj kl 8.00 till ca. 10.00

Utflykt Pålsjö

Vi cyklar till grönområden i Pålsjö och lyssnar på vårfåglarna. Samling vid huvudentrén till Fredriksdal. Glöm ej fika. Arrangör Nsf . Kontakt Sven Gustavi 070 170 64 21.

Måndag 25 maj kl 18.00 -20.30

Gratis utflykt med havsforskningsfartyget Sabella

Fartyget tar 25 passagerare. Det är först till kvarnen som gäller. Så var ute i god tid. Försäkra dig i förväg hur du hittar till rätt kajplats i Norra hamnen. Fartyget ligger vid fiskeutflyktsfartygen. Kläder efter väder .Bra med medhavda regnkläder. Glöm ej fika. Ombord demonstrerar och berättar kunnig marinbiolog om bottendjur från Öresund som vi får upp med en skopa. Kan du inte angivet datum så kommer det flera chanser till under sommaren. Nämligen följande datum men samma tid (kl 18.00 ) 22, 23 och 30 juni samt 1 , 7, 22 juli. Arrangör Stadsbyggnadsförv.

Kontakt Sven Gustavi 70 170 64 21.

Onsdag 27 maj Tid kl 17 – 20

Välkomna till barnaktiviteter om naturen

Plats : Prinsaskogen ,Bruces skog,naturpunkt Eken. Natursnoksledare från Nsf leder. Prinsaskogen ligger vid den nordligaste bilparkeringen på Långebergavägen. Kontakt Sven Gustavi 070 1704 21

Torsdag 28 maj kl 18- 20

Botanisk utflykt till Gantofta naturreservat

Samling på Vretgatan norr om järnvägen mitt emot Gantofta station. Vill du eller behöver du samåka så gör vi detta från Fredriksdals parkering kl 17.30. Glöm ej fika!

Kontakt Jan-Erik Hederås 0768 161 306

Onsdag 10 juni kl 18- 20

Med tonvikt på insekter

Vi vandrar i Borgens naturreservat i Vallåkra. Med på utflykten är entomologen Mikael Sörensson som visar och berättar. Mötesplats om du kommer med tåg är stationen i Vallåkra eller vid Stenskärlsfabriken 10 minuter senare. Glöm ej fika.

Kontakt Sven Gustavi 070 170 6421

Lördag 13 juni kl 10.30

De vilda blommornas dag

Vi firar en dag i förväg De vilda blommornas dag med en botanisk utflykt till det natursköna och växtrika området Småryd strax norr om Helsingborg. Samling för samåkning på Fredriksdals parkering (vid friluftsteatern). Glöm ej fika Leder gör botanikern Emil Åsegård Kontakt. Sven Gustavi 070 170 64 21.

Lördag 1 augusti kl 13.30 till 17.00

Ängens dag

Traditionell slåtter i det sk. Esket på Örby ängar. En av våra kommunekologer guidar först i området. Därefter slår vi ängen och räfsar. Redskap finns att låna. Barnaktiviteter. Samarrangemang med Råå Biblioteks Vänner, Naturskyddsföreningen i Hbg och kommunen

Kontakt Karin N J 0705 346556