Trädgårdsdagarna på Sofiero 22 augusti – 1 september 2024

I elva dagar var parken på Sofiero fylld av trädgårdsinspiration, utställningar, konst, guidade turer och föreläsningar.

I regi av Helsingborgs trädgårdsförening deltog vi med en installation kallad ”Naturligt vis i trädgården”, där vi visade bivänliga växter och hur man enkelt kan underlätta för pollinatörer i våra trädgårdar (lite lövhögar, insektshotell, insektsbad, gammal ved, etc).

Den första helgen då många föreningar visade upp sig hade även vi en monter.

Vi berättade om Natursnokarna då vi fick besök av familjer. Väldigt många trädgårdsinnehavare är mycket väl medvetna om problemet med de ogynnsamma förhållanden som finns nuförtiden för våra pollinatörer och hade kunskap om hur vi kan göra det bättre i våra trädgårdar. Andra var mera omedvetna om ämnet och kunde inhämta information från oss. Under den helg vi hade vår monter kom det 3 500 besökare till Sofiero och totalt under de 11 dagarna kom 14 000 besökare.