Program

Som för många andra kretsar innebär corona-situationen ändringar även i vårt program. Tills vidare är många av vårens evenemang inställda, men vi hoppas att vi får möjlighet att arrangera dessa igen någon gång i framtiden.

Alla aktiviteter hittar du här under, i kalendariet till höger eller på vår Facebooksida.

• Onsdag 10 juni kl 18- 20 Med tonvikt på insekter  INSTÄLLT
    Vi vandrar i Borgens naturreservat i Vallåkra. Med på utflykten är entomologen Mikael Sörensson som visar och berättar. Mötesplats om du kommer med tåg är stationen i Vallåkra eller vid Stenskärlsfabriken 10 minuter senare. Glöm ej fika. Kontakt Sven Gustavi 070 170 6421
  • Lördag 13 juni kl 10.30 De vilda blommornas dag  INSTÄLLT
    Vi firar en dag i förväg De vilda blommornas dag med en botanisk utflykt till det natursköna och växtrika området Småryd strax norr om Helsingborg. Samling för samåkning på Fredriksdals parkering (vid friluftsteatern). Glöm ej fika Leder gör botanikern Emil Åsegård Kontakt. Sven Gustavi 070 170 64 21.
  • Lördag 1 augusti kl 13.30 till 17.00 | Ängens dag
    Traditionell slåtter i det sk. Esket på Örby ängar. En av våra kommunekologer guidar först i området. Därefter slår vi ängen och räfsar. Redskap finns att låna. Barnaktiviteter. Samarrangemang med Råå Biblioteks Vänner, Naturskyddsföreningen i Hbg och kommunen
    Kontakt Karin N J 070-534 65 56
  • 28 – 30 augusti | Den Stora Trädgårdsfesten
    Naturskyddsföreningen i Helsingborg medverkar på Den Stora Trädgårdsfesten på Sofiero. Vi har utställning och information om hur vi kan få insekter och fåglar och att trivas i våra trädgårdar. Öppettider 10 – 18 varjedag.
    Kontakt Christel Kvant 070-220 08 78
  • Lördag 5 september kl 9.00 | Svampexkursion
    I samarbete med Sveriges mykologiska förening firar naturskyddsföreningarna i Helsingborg och Kullabygden en dag i förväg svampens dag med ett besök i svampskog där vi artbestämmer den svamp vi plockar. Har vi tur kanske vi får med oss något hem. Samling: parkeringen NO Gruvtorget i Höganäs kl 09.00.
    Kontakt Tom Svensson 072-239 99 19