Varannan vild på Fredriksdal

Söndagen 22 maj kl 11.00

Årets utställning på Fredriksdals museer och trädgårdar handlar om hur vi gynnar fåglar, fjärilar och andra småkryp  genom att bjuda in vilda, inhemska växter i våra trädgårdar. Medlemmar i Naturskyddsföreningen får exklusiv förhandstitt med guidning!

Samling vid entrén Fredriksdal

Kontakt: Christel Kvant, christel.kvant@telia.com  070-220 08 78

Missa inte vår vattendag i Vallåkra.

Lördagen 4 juni 10.00 – 15.00

Vattenprovtagningskitsen till Waterblitz kommer snart. Då ska vi försöka att ta så många prover på så många platser i Rååns avrinningsområde som möjligt. Alla som anmäler sig får ett kit och tillgång till en app där de kan ladda upp resultaten och platsen, instruktioner medföljer med kitet, det finns även en kort instruktionsfilm. Det är inte svårt men det kommer ge oss en upplösning av vad som händer i ån som vi aldrig haft förut även om det förstås ger bara en ögonblicksbild.

Ta gärna med vänner och familj och sprid till medlemmarna i era organisationer och kollegor.

Samling: Stationen i Vallåkra

Kontaktperson: Tom Svensson 0722-399919.

Naturnatten på Svedberga kulle

Söndag 5 juni kl. 20.00

Ett toppenställe, nästan 65 meter över havet. Vi vakar in skymningen på berget på Kullaslätten. Dagen går så smått till ro, andra varelser tar över scenen. Vi använder alla våra sinnen. Detta är ett samarbete med

Naturskyddsföreningen Kullabygden

Samling: Gruvtorget kl 20.00, alternativt Svedberga gård kl 20.15

Ledare: Ulrik Alm, 0704 65 43 54

Slåtter på Esket, Örby Ängar, Råå

Lördag 30 juli kl. 13.30 – 17.00

Traditionell slåtter på Örby ängar.

Vi inleder med en blomstervandring och därefter får du chans att prova på att slå med lie och räfsa. Därefter slår vi ängen och räfsar. Redskap finns att låna.

Detta är en aktivitet för både barn och äldre i samarbete med Råå biblioteks vänner, Naturskyddsföreningen i Helsingborg och stadsbyggnadsförvaltningen.

Samling: Esket, nedanför Råå vattentorn.

Kontakt: Gunnel Jansson, gunnelirma@comhem.se  070-313 88 05

Utflykt med miljöfartyget Sabella.

Lördag 13 augusti kl 10.00-12.30

Vi följer med Sabella ut på Öresund och får under sakkunnig ledning lära oss om livet i detta på flera sätt unika vatten. Eftersom Sabella endast kan ta ett begränsat antal passagerare krävs föranmälan till kontaktpersonen med namn, antal deltagare samt telefonnummer.

Samlingsplats: kajen Båthusgatan, Norra hamnen i Helsingborg

Kontaktperson: Tom Svensson 0722-399919

Svamputflykt.

Första helgen i september, datum ej bestämt.

I anslutning till svampens dag planerar vi i samarbete med bland andra Kullabygdens naturskyddsförening att besöka svampskogen. Vi kommer att artbestämma den svamp vi plockar. Har vi tur kanske vi får med oss något hem.

Ta med korg, kniv och fika!

Håll utkik på hemsidan eller facebook där tid, samlingsplats och ytterligare upplysningar kommer att framgå.

Kontaktperson: Tom Svensson 0722-399919.