Rovfåglar i den skånska vintern 19 januari 2019

Förutsättningarna för en lyckad utflykt var goda när vi samlades för samåkning vid Fredriksdals parkering. Det var nämligen i strålande vackert vinterväder med några minusgrader och nästan vindstilla som ett tjugotal fågelintresserade samlades för avfärd. Färden gick först till omgivningarna av gården Stureholm ett par mil norr om staden. En hel del småfågel kunde studeras på nära håll nära KOF:s fågelmatningsplats Det gällde arter som talgoxar, blåmes, entitor, många gulsparvar som framförallt var intresserade av havrefrön, medan de flesta övriga arter i allmänhet föredrog de fetare solrosfröna. Även flera icke fröätande småfåglar höll till i grannskapet. Kanske för att öka sin trygghet bland många jämstora. Det gällde rödhake, gärdsmyg och trädkrypare. På de vida vintergröna fälten rastade stora flockar av framförallt grågäss, också några vitkindade gäss, många bläsgäss och en sensation nämligen en fjällgås! Likaså flera stora flockar sångsvan höll till på fälten. Rödglada, några ormvråkar och en blå kärrhök kunde räknas in bland rovfåglarna. Efter en hel del spanande på gässen fortsatte vi till Utvälinge där vi vände kikarna mot havet. Som vanligt på vintern numera längs Skäldervikens södra stränder spatserade flera storspovar i det grunda vattnet och stämde tom. upp i sitt porlande vårläte det vackra vädret till ära.

Ytterligare en vadare visade sig nämligen en enkelbeckasin. Gott om vitfågel sågs.

Gråtrutar, en del fisk- och skrattmåsar, havstrut och lite senare ytterligare en raritet. En vittrut som sågs på Rönnen från våt utsiktsplats vid KOF:s gamla stuga i Norra Häljaröd. Störst uppseende orsakade nog våra havsörnsobsar. Först ett par skruvande ex, långt i väster och sedan en ungfågel som svepte över våra huvuden ut mot Rönnen.

Fullständig artlista nedan:

gräsänder (många), talgoxe (några), småskrake (flera), blåmes (ett par), knipa (några), entita (flera), grågäss (hundratals), gulsparv (flera), bläsgäss (flera), gråsparv (flera), kanadagäss (storflock) ,pilfink (flera), fjällgås (1), gärdsmyg (några), vitkindade gäss (några), trädkrypare (en), gråtrut (stort antal), rödhake (några), havstrut (några), koltrast (några), fiskmås (flera), storskarv (många), skrattmås (flera), blå kärrhök (en), vittrut (en), rödglada (ett par), storspov (flera), havsörn (2-3 st), enkelbeckasin (en), ormvråk (flera), kråka (flera), sångsvan (flera hundra), kaja (stort antal), knölsvan (några), råka (några )

Text: Sven Gustavi som också ledde utflykten.