Levande trädgård

Nu har humledrottningarna vaknat!

Efter att ha sovit i cirka sju månader börjar nu humledrottningarna ta sina hungriga turer bland vårblommorna. Så viktigt det är att de hittar blommor med pollen och nektar i våra trädgårdar nu! Vanligast är mörk jordhumla, en stor, randig humla med tjock päls som håller henne varm de första, kalla vårdagarna.

Själv råkade jag tyvärr väcka en liten nästan helsvart vallhumla när jag vårstädade kring växthuset. Jag var förstås glad att se den – men det var ju mindre bra att jag verkade ha väckt den med kvasten! Vallhumlor väntar gärna med att stiga upp tills det blir lite varmare.

Nu fick den sig lite tidig frukost på mina scillor och kröp antagligen undan någonstans och somnade om.

Ta det lite försiktigt med vårstädandet!

Vallhumla på scilla. Hade gärna sovit ett tag till.

Blommande sälg är viktig vårmat för den tidiga mörka jordhumlan

Christel Kvant

Mycket folk och fjärilar i vår Sofiero-trädgård!

sofiero-399 sofiero-389

Levande trädgård var temat 26-28 augusti 2016, när Naturskyddsföreningen i Helsingborg medverkade på Sofieros stora trädgårdsfest tillsammans med Helsingborgs kommun och Miljöverkstaden. De intresserade besökarna kunde räknas i tusental, och så snart trädgården var färdigplanterad anmälde även humlor, bin och fjärilar sitt intresse.

-Ett kvitto på att det fungerar: planterar man rätt växter så hittar insekterna direkt! säger Christel Kvant, vice ordförande i Naturskyddsföreningen i Helsingborg, som också designat trädgården.

Och här är växterna som fungerade:

Buddleja – även kallad fjärilsbuske. Sorten i vår trädgård hette ’Royal Red’.

Rosenflockel, Eupatorium maculatum ’Purple Bush’.

Röd solhatt, Echinacea purpurea, flera sorter: ’Vintage Wine’, ’Green Envy’, ’Green Jewel’, ’Hope’.

Kransveronika, Veronicastrum virginicum ’Album’.

Solhatt, kransveronika och rosenflockel – det tog inte lång stund innan insekterna hittade hit!

Hydrangea paniculata ’Sparkling’.

Lavendel, Lavandula angustifolia ’Hidcote Blue’.

Höstanemon, Anemone hybrida ’Honorine Jobert’,

Samt örter som salvia, oregano och timjan – alla örter som får gå i blom är högt älskade av insekter och fjärilar.

På spaljén visade vi en exposé över alla holkar man kan ha för att bjuda in vildbin, fjärilar, ugglor, mesar, rödstjärtar, svalor, tornseglare, fladdermöss och andra flygfän som behöver någonstans att söka skydd och bygga bo.

Vår förhoppning är att vi inspirerat många trädgårdsägare att göra trädgården till ett paradis inte bara för oss människor utan även för alla de tusentals andra som bor där – om vi hjälper dem.

Röd solhatt bjuder på läcker nektar, det vet varenda amiral

Levande trädgårdar i hela Helsingborg!

Christel-biskopsd fjäril

Helsingborgs Naturskyddsförening har inlett ett samarbete med Miljöbyrån i Helsingborg kring målsättningen att få större biologisk mångfald i våra trädgårdar.

Odlingslandskapet är hårt rationaliserat med kemiska bekämpningsmedel och har ett magert och inte sällan förgiftat utbud att erbjuda vildbin, humlor och andra insekter. Då blir det desto viktigare att trädgårdarna kan erbjuda livsmiljöer med mat och skydd. Så mycket som tio procent av Helsingborgs tätort utgörs av trädgårdar. Det har stor betydelse om vi använder den ytan till att lägga sten över hälften och gräsmatta över resten och bekämpa ogräset i springorna med Roundup – eller om vi satsar på en lummig, blommande trädgård som är garanterat giftfri!

I april 2016 skickade kommunen  ut vår broschyr ”Så får du en levande trädgård” till alla hushåll med trädgård i hela kommunen.

LevandeTrädgård-broschyr

Bin och humlor vill också äta giftfritt!

Efterfrågan på ekologisk frukt och grönsaker ökar – vi människor blir allt mera medvetna om hur viktigt det är att vi inte gör som Snövit och biter i förgiftade äpplen.

Men hur är det när det gäller blommor som vi planterar ut i trädgården? Pollen och nektar från blommorna är också mat – för bin, humlor, fjärilar med flera insekter. Många av dem har blivit utrotningshotade på grund av kemiska bekämpningsmedel, och det kan faktiskt vara så illa att vi själva bidrar till det genom att köpa hem och plantera blommor som är preparerade med giftiga kemikalier.

Vi ställde frågan till Mäster Grön: finns det ekologiska ”kollektioner” av blommande växter?

Och nej, riktigt där är vi inte än, även om vi kanske är på god väg.

Hjälp till att skynda på utvecklingen genom att fråga efter ekologiska blommor i butik och plantskolor!

Så här berättade Mäster Gröns presschef Patrik Vilsmyr om hur långt man har kommit när det gäller ekologiska blomplantor:

”Det finns ännu ej ekologiska kollektioner där odlaren har certifierat sin produktion enligt EU-ekologisk eller KRAV.

Vi har börjat med att implementera ekologiskt på de produkter som du odlar hemma för att äta själv, dvs Grönskaksplantor och kryddväxter.

För våra kunder inom offentlig miljö, dvs Kommuner, Kyrkogårdar med flera, odlar ett antal trädgårdsmästare enligt ekologiska metoder, dvs utan att ett certifieringsorgan står som garant.

Övriga trädgårdsmästare odlar enligt Svenskt Sigills certifiering. Här jobbar man målinriktat med att minimera insatserna av kemiskt växtskydd. Odlaren i dag nyttjar biologiskt växtskydd och moderna indikatorer vilket minimerar de kemiska insatserna till att bli undantag. Tillväxtreglering har man dessutom funnit mekaniska lösningar med ”dynamiska klimatstyrning” vilket gör att flertalet produkter blir estetiskt tilltalande utan kemiska insatser.

Det gläder oss att vi är på god väg…….”