Coop Forum hade mest ekologiskt bröd i Helsingborg 2015

På lördag 26 september startar Miljövänliga veckan. Naturskyddsföreningen har varit ute och kollat hur lätt det är att handla ekologiskt i butikerna. I år är ekologisk fika i kampanjfokus med kaffe och macka – och därför undersökte vi utbudet av ekologiskt bröd i 16 butiker i Helsingborg.

Den butik som hade flest ekologiska brödsorter var Coop Forum på Landskronavägen med 29 sorter, varav 13 mjuka, 12 hårda samt 4 butiksgräddade sorter. Näst bäst var ICA Maxi på Berga med 7 mjuka och 17 hårda brödsorter. På tredje plats kom Oj på Söder (6 sorter var av mjukt och hårt bröd). 10 av de undersökta butikerna har dock med 6-12 sorter bara ett litet utbud av ekologiskt bröd. På lågprisbutikssidan ser det ännu mörkare ut: Lidl säljer bara en enda sort och Netto inget ekologiskt bröd alls. Kakor, bullar eller annat fikabröd har inte ingått i undersökningen. Vi har inte heller gått till bagerier eller kaféer, utan enbart fokuserat på mataffärer.

I odlingen av ekologiskt spannmål används varken konstgödsel (vars tillverkning kräver mycket fossilenergi) eller kemiska medel mot ogräs, svampsjukdomar och insekter, och inte heller stråförkortningsmedel. Istället satsar ekobönderna på växelbruk med kvävefixande baljväxter och ett effektivt växtnäringskretslopp genom att använda stallgödsel. Den ökade mångfalden på ekologisk åkermark minskar problemen med ogräs och växtskadegörare överlag. Dessutom använder sig ekobönderna av mekanisk ogräsbekämpning samt biologiska och termiska metoder mot svampsjukdomar.

Det är glädjande att kunna konstatera att Helsingborgarna kan välja mellan flera olika sorter mjukt och hårt bröd i många butiker, men utbudet på butiksgräddat och fryst bröd är minst sagt skralt – bara 5 butiker erbjuder ekologiskt butiksgräddat bröd och ICA Borgen en fryst ekologisk brödsort.

Handla därför i de butiker som säljer ekobröd, köp det och fråga efter fler sorter, speciellt butiksbakat, som är populärt! På så sätt visar du att det är en inriktning på din butiks utbud som du vill gynna – för miljöns, binas, din egen och dina barns skull.

Karin Nilsson Jungermann och Elisabeth Bartels, Naturskyddsföreningen Helsingborg