Frukt som är fräsch på riktigt i Helsingborg – Coop och M.A.T. vann årets ekokamp!

Nu startar årets Miljövänliga vecka på temat ”Byt till eko”. Naturskyddsföreningen har därför undersökt 15 butiker för att kolla hur lätt det är att shoppa ekologiskt i Helsingborg. Tillsammans med fjolårets vinnare Coop Forum (Landskronavägen) vann Coop Konsum (Slottshöjden) och M.A.T. årets ekokamp med 22 poäng var. Ica Maxi-butikerna på Berga och Råå hamnade med 20 poäng var på en delad andra plats. Det sämsta eko-utbudet har Netto Vasatorpsvägen (12 p), Netto Elineberg (11 p) och Ica Borgen med bara 10 p.

Med glädje kan vi konstatera att sex butiker säljer alla sju viktiga varor att börja med, nämligen kaffe, russin, vindruvor, bananer, potatis, kött och mjölk. Ytterligare fem butiker har åtminstone sex av dessa varor i sitt utbud. De ekovaror som oftast saknas är kött och druvor.

I år undersökte vi även om butikerna har fler färska ekofrukter än bara druvor och bananer. Äpplen, päron, kiwi och citrusfrukter är sådana frukter. Även här leder årets tre vinnare med åtta fruktsorter var. Tråkigt nog erbjuder bara fyra butiker färsk ekologisk mango, och färsk eko-ananas kan Helsingborgarna bara köpa i två butiker. Många butiker säljer även torkad ekologisk frukt och frysta ekologiska bär. Dessa har dock inte räknats in i undersökningens poäng.

I många fruktodlingar i länder i syd används mycket kemiska bekämpningsmedel – ofta medel som är förbjudna i EU. Det är vanligt med skador orsakade av jordbrukskemikalierna. Det leder till att kostnaden för att vårda människor som fått skador av bekämpningsmedel är högre än hela det samlade hälso/sjukvårdsbiståndet i Afrika söder om Sahara.

Alla konsumenter kan påverka butikerna och fråga efter ekovaror som saknas. Vi hoppas därför att butikerna i Helsingborg har ännu fler ekologiska frukter i sitt utbud när vi genomför en ny undersökning nästa år!

Butiksundersökningen genomfördes 23-26 september och är en del av Naturskyddsföreningens kampanj under Miljövänliga veckan (v. 40).

Elisabeth Bartels och Karin Nilsson Jungermann, Naturskyddsföreningen Helsingborg