Floragruppen | 2016-07-07 Råå, Äsket

De 13 deltagarna samlades på parkeringen vid Örby ängar, och där studerades röjningarna som gjorts för att bygga nya parkeringsplatser till Råå småbåtshamn. Vi tittade också på den lilla bäcken som mynnar på badstranden nedanför parkeringen. Några glasålar såg vi inte, men väl ett antal blommor som växte i bäckkanten, bl.a. knölsyska.

20160707-IMH05

Därefter vandrade vi längs skjutbanan, förbi stora bestånd av den invasiva arten parkslide, upp till rikkärret strax norr om skjutbanevallen. Kärret har vuxit igen med höga vassväxter, mest bladvass, och av de rara gräs och halvgräs som fanns här när området blev naturreservat syntes intet. På området framför skjutbanevallen fanns flera blommande växter såsom krustistel, puktörne och ett stort bestånd med krissla.

krissla

På vägen söder om skjutbanan hittade vi ett vackert bestånd av den ovanliga klotullörten. Grusvägen upp till skjutbanevallen har under vintern blivit buskröjd, och i år fanns det några tiotal plantor av den starkt hotade raggarven, men den var nu överblommad och nästan nervissnad. Av andra växter längs vägen märktes rockentrav och duvnäva. Längs vägen ovanför skjutbanan upp mot vattentornet hade vi glädjen att se några exemplar av den starkt hotade klintsnyltroten, en brun art som parasiterar på rötter av väddklint eller rödklint.

20160707-IMH30

Vid vattentornet stannade vi för att fika. Där fanns flera tuvor av rödklint och väddklint, men några klintsnyltrötter hyste de inte. Däremot hittade vi bergmynta och nässelklocka i lövbrynen. Nedanför sluttningen vid vattentornet stannade vi till vid slåtterängen, som årligen slås med lie av bl.a. medlemmar i vår förening. På torrängen längre söderut observerade vi stora bestånd av blodnäva.

Text: Jan-Erik Hederås / Foto: Ing-Marie Henningsson

Under 30 år, 1986-2015, har Helsingborgs floragrupp genomfört regelbundna kvällsvandringar.