Mycket folk och fjärilar i vår Sofiero-trädgård!

sofiero-399 sofiero-389

Levande trädgård var temat 26-28 augusti 2016, när Naturskyddsföreningen i Helsingborg medverkade på Sofieros stora trädgårdsfest tillsammans med Helsingborgs kommun och Miljöverkstaden. De intresserade besökarna kunde räknas i tusental, och så snart trädgården var färdigplanterad anmälde även humlor, bin och fjärilar sitt intresse.

-Ett kvitto på att det fungerar: planterar man rätt växter så hittar insekterna direkt! säger Christel Kvant, vice ordförande i Naturskyddsföreningen i Helsingborg, som också designat trädgården.

Och här är växterna som fungerade:

Buddleja – även kallad fjärilsbuske. Sorten i vår trädgård hette ’Royal Red’.

Rosenflockel, Eupatorium maculatum ’Purple Bush’.

Röd solhatt, Echinacea purpurea, flera sorter: ’Vintage Wine’, ’Green Envy’, ’Green Jewel’, ’Hope’.

Kransveronika, Veronicastrum virginicum ’Album’.

Solhatt, kransveronika och rosenflockel – det tog inte lång stund innan insekterna hittade hit!

Hydrangea paniculata ’Sparkling’.

Lavendel, Lavandula angustifolia ’Hidcote Blue’.

Höstanemon, Anemone hybrida ’Honorine Jobert’,

Samt örter som salvia, oregano och timjan – alla örter som får gå i blom är högt älskade av insekter och fjärilar.

På spaljén visade vi en exposé över alla holkar man kan ha för att bjuda in vildbin, fjärilar, ugglor, mesar, rödstjärtar, svalor, tornseglare, fladdermöss och andra flygfän som behöver någonstans att söka skydd och bygga bo.

Vår förhoppning är att vi inspirerat många trädgårdsägare att göra trädgården till ett paradis inte bara för oss människor utan även för alla de tusentals andra som bor där – om vi hjälper dem.

Röd solhatt bjuder på läcker nektar, det vet varenda amiral