Bin och humlor vill också äta giftfritt!

Efterfrågan på ekologisk frukt och grönsaker ökar – vi människor blir allt mera medvetna om hur viktigt det är att vi inte gör som Snövit och biter i förgiftade äpplen.

Men hur är det när det gäller blommor som vi planterar ut i trädgården? Pollen och nektar från blommorna är också mat – för bin, humlor, fjärilar med flera insekter. Många av dem har blivit utrotningshotade på grund av kemiska bekämpningsmedel, och det kan faktiskt vara så illa att vi själva bidrar till det genom att köpa hem och plantera blommor som är preparerade med giftiga kemikalier.

Vi ställde frågan till Mäster Grön: finns det ekologiska ”kollektioner” av blommande växter?

Och nej, riktigt där är vi inte än, även om vi kanske är på god väg.

Hjälp till att skynda på utvecklingen genom att fråga efter ekologiska blommor i butik och plantskolor!

Så här berättade Mäster Gröns presschef Patrik Vilsmyr om hur långt man har kommit när det gäller ekologiska blomplantor:

”Det finns ännu ej ekologiska kollektioner där odlaren har certifierat sin produktion enligt EU-ekologisk eller KRAV.

Vi har börjat med att implementera ekologiskt på de produkter som du odlar hemma för att äta själv, dvs Grönskaksplantor och kryddväxter.

För våra kunder inom offentlig miljö, dvs Kommuner, Kyrkogårdar med flera, odlar ett antal trädgårdsmästare enligt ekologiska metoder, dvs utan att ett certifieringsorgan står som garant.

Övriga trädgårdsmästare odlar enligt Svenskt Sigills certifiering. Här jobbar man målinriktat med att minimera insatserna av kemiskt växtskydd. Odlaren i dag nyttjar biologiskt växtskydd och moderna indikatorer vilket minimerar de kemiska insatserna till att bli undantag. Tillväxtreglering har man dessutom funnit mekaniska lösningar med ”dynamiska klimatstyrning” vilket gör att flertalet produkter blir estetiskt tilltalande utan kemiska insatser.

Det gläder oss att vi är på god väg…….