Invasion av tistelfjärilar

Invasion pågår i södra Sverige

Ja bara lugn nu. Det gäller inte militär invasion. Det gäller invasion av en fjäril !

Tistelfjäril (Vanessa cardui )

Det gäller tistelfjärilen. Den för sitt flyttningsbeteende så välkända fjärilsarten. Det brukar börja i södra Europa eller norra Afrika där den kläcks ur sin puppa. Blir det gott om fjärilar utlöser det flyttningsinstinkten och många individer flyger då norrut genom Europa. Denna generation av fjärilen har i år nått bl a Sverige. Som sig bör har tistelfjärilen en mycket snabb och effektiv flykt. När den snabbt pilar förbi uppfattar man kanske endast lite gråbrun färg. Har du tur hittar den någon blommande växt och slår sig ner för att suga lite nektar. Då går det lättare att studera den medelstora fjärilen. (ca 6 cm mellan utbredda vingarnas spetsar ). Slutmålet för fjärilens resa blir några tistlar eller nässlor där den lägger sina ägg. Det är dock inte ovanligt att flyttningen först fortsätter ända till våra arktiska områden. Många ägg kommer att resultera i nya fjärilar på sensommaren. Antalet individer kan då bli mycket stort. Tistelfjärilen förmår dock inte övervintra i Sverige. Det är för kallt hos oss. Den kommer därför att dö ut . För att nya fjärilar ska uppträda hos oss påföljande år fordras en ny invasion från söder. I år verkar den bli mycket stor . Hos den till tistelfjärilen nära besläktade amiralen ser man ett liknande livsmönster. För amiralen har man emellertid också kunnt se en klar tendens till återflytt söderut på höstarna.

Foto och text Sven Gustavi