Svamputflykt till Djurholmen 31 augusti 2019

Vi var runt tio svampvänner som vid 9-tiden träffades på Gruvtorget i Höganäs. När vi nådde Djurholmen på Hallandsåsen, där vi skulle plocka, hade morgondimman lättat och vädret var perfekt. Redan vid parkeringsplatsen kunde vi se att det fanns en hel del svamp, bl.a. hittade vi direkt två riktigt fina Karl Johan. Deltagarna delade upp sig i mindre grupper och fick två timmar på sig att plocka innan återsamlingen. Efter avslutad plockning och gemensamt intag av fika lades svampskörden upp på presenningar under skyltar med tillämpliga familjenamn. Det kunde snabbt konstateras att det främst fanns gott om olika slags flugsvampar, soppar och kremlor. Under Kerstin Perssons sakkunniga ledning sattes artnamn på de allra flesta svamparna.

Kerstin visar och berättar för deltagarna

Särskilt intresse ägnades åt farliga förväxlingssvampar, bl.a toppig giftspindling som t.ex. växer där trattkantarellen trivs. Trevligt var att den ovanliga fjällsoppen hittades i flera exemplar. Deltagarna fick också lära sig att känna igen kremlor och riskor och hur man kunde avgöra om en kremla var ätlig eller ej. Bland mer allmänt kända matsvampar som hittades kan nämnas gul kantarell och rödgul taggsvamp. Några små trattkantareller hade också hamnat i korgarna. När vi skiljdes var vi överens om att utflykten varit både trevlig och lärorik.

Text och foto: Tom Svensson