Höstvandring vid Hittarp 8 september 2019

Ett 10-tal personer samlades vid parkeringen alldeles norr om Hittarps samhälle. Vädret var behagligt, vindarna var svaga, och vi vandrade först mot Hittarps rev, där havet var nästan spegelblankt. Bland gräsänder, gäss, måsar och trutar syntes krickor och storskarvar. Vidare observerades gråhäger, ejder, knipa, gluttsnäppa och rödbena.

Kustheden innanför revet är ganska degenererad, men på stora områden har vresros grävts bort, och i den blottlagda sanden fanns det gott om marviol, kärleksört, styvmorsviol och blåmunkar. Nere på stranden finns det ett brett bälte med tång och mellan detta och heden fanns en zon med högvuxen vegetation, där åkermolke och knölsyska var i full blom.

Efter några kikarstopp gick vi norrut in i Kulla Gunnarstorps naturreservat, där heden på stora områden är täckt av vresros, men mellan bestånden lyste det blått av blommande liten blåklocka. Bland tången nere vid stranden dominerade strandmålla, och på låga sanddyner innanför växte de sandbindande gräsen strandråg och sandrör ganska rikligt. I ett smalt bälte mellan tången och dynerna fanns det en hel del av den ganska sällsynta strandvialen.

Efter en fikapaus i kanten av tallskogen studerade vi stammar, barr och kottar för att förstå skillnaden mellan vanlig tall och svarttall. Av landbaserade fåglar noterade vi kråkfåglar, ringduvor, starar och sädesärlor samt gröngöling, pilfink och stenskvätta. En flock bivråker flög över oss.

Text: Jan-Erik Hederås (fågelobservationer Sven Gustavi).