Ta ansvar för klimatet: rösta nej till försäljning av Öresundskraft den 12 januari!

Ingen behöver längre tvivla på att klimatförändringarna utgör ett hot mot livet på jorden. Skogsbränder, torka, uteblivna skördar, översvämningar – den rubbade balansen är redan ett faktum över hela världen, även i Sverige.

Naturskyddsföreningen i Helsingborg anser att det är ett stort och allvarligt misstag att i detta läge vilja sälja ut det viktigaste redskap vi har för att kunna minska klimatutsläppen: Öresundskraft.

Öresundskraft ägs idag av staden – av oss alla. Företaget bedriver ett miljöarbete som sedan länge ger mätbara, konkreta resultat för en förbättrad miljö. Genom att ta vara på spillvärme från Kemira, genom att finna nya energilösningar för enskilda bostadsområden, genom att öka andelen sol- och vindkraft, genom att försörja färjorna Aurora och Tycho Brahe med el i stället för dieselolja, med mera, med mera, så flyttar man hela tiden fram positionerna mot målet: Minskad användning av fossila bränslen.

Ja, överst på Öresundskrafts energistrategi står detta: ”Minska den slutgiltiga energianvändningen.” Jämför med Systembolaget som, tack vare att det ägs av staten, kan väga in samhällsnyttan och därför inte manar oss att dricka så mycket alkohol som möjligt för att bolaget ska tjäna mera pengar.

I den mycket begränsade information om den planerade affären vi fått ta del av, har det nu framkommit att det är ett pensionsförvaltande företag som är ”superintresserade av hållbarhetsverksamheter” som lagt ett bud som är dubbelt så högt som Peter Danielsson vågat drömma om. Detta är avsett att inge förtroende, men gör det knappast. Ett pensionsförvaltande företags absolut främsta uppgift måste ju vara att se till att man tjänar så mycket pengar som möjligt för att säkra pensionerna. Att minska energianvändningen kan inte vara prioriterat, lika lite som att hålla avgifterna på låg nivå.

Dessutom är det ju så, som många påtalat, att det står de nya ägarna fritt att sälja Öresundskraft vidare, om det visar sig vara mindre lönsamt än man hoppats på. Det finns inga garantier för att näste köpare är ”superintresserad av hållbarhetsverksamheter”.

Vi vill uppmana alla röstberättigade helsingborgare att lämna sin röst för att Öresundskraft förblir i kommunal ägo vid folkomröstningen den 12 januari. Gör det gärna för att slippa dyrare energiräkningar, men viktigast för oss alla är ändå att vår energiproduktion sker med ansvar för klimatet och framtiden.

För Naturskyddsföreningen i Helsingborg

Sven Gustavi, ordförande