Ordföranden skriver 2020-02-06

God fortsättning bästa medlem!

Efter en ovanligt mild vinter så här långt följer kanske snart en vår? Vår förhoppning är att du i vårt nya program hittar något du finner intressant och kan delta i. Som tidigare erbjuder vi gott om utflykter med kunniga guider till intressanta naturområden. Vi fortsätter vårt samarbete med Stadsbyggnadsförvaltningen, Naturskyddsföreningen i Kullabygden samt Kullabygdens Ornitologiska Förening, vilka står som arrangörer eller medarrangörer för några av utflykterna. Vilka det gäller anges i vårt program.

En stor och ökande del av vår verksamhet ägnas åt hållbar livsstil. Vi ser allt tydligare tecken på en global klimatförändring, som behöver motarbetas, eftersom den allvarligt skadar viktiga ekosystem som måste fungera om människan ska kunna existera tillsammans med ett stort antal andra arter. Tyvärr finns det inte så mycket glädjande nyheter att rapportera om efter den senaste av FN organiserade klimatkonferensen i Madrid. Trots att mängder av forskare nu drar samma slutsatser om en pågående klimatförändring, vägrar flera av världens ledare att lyssna till deras varningar.

Större förhoppningar får vi då knyta till vår egen Greta Thunbergs initiativ, som lockat med många ungdomar världen runt till aktioner för miljön. Detta initiativ fortsätter nu under namnet ”Fridays for future”, eftersom det tog sin början som en skolstrejk och demonstration en fredag. Vår förening har redan vid flera tillfällen deltagit i den här verksamheten och tänker fortsätta med det. Vi vill väcka och vinna personer i nyckelpositioner för vår sak. Vi vill också poängtera att enskilda personers insatser är mycket viktiga.

Sven Gustavi / ordförande i Naturskyddsföreningen i Helsingborg