Naturskyddsföreningen vill stoppa skövling av koloniområdet Tuppen

”Träden mitt på tomten får inte vara högre än tre meter, vid utkanterna inte högre än två meter. Häckarna ska tas ner till 1,2 meters höjd.”

Kolonisterna i Tuppens koloniområde på Raus Plantering fick en vecka på sig att följa de hårda direktiven i brevet från kommunen. Direktiv för det nästan hundra år gamla koloniområdet, där träden växt sig till sina naturliga höjder på över tio meter under decennier. Det är den gamla, etablerade grönskan som gör området till ett paradis för djur, fåglar och insekter – men nu är det hotat av kommunala planer på bebyggelse.

Naturskyddsföreningen protesterar tillsammans med kolonisterna! Läs mer i HD:s artikel.  Se filmen från vårt möte på plats. Länk till film   Filmare Veikko Saarinen

Inventering av dagfjärilsarter i koloniområdet Tuppen, utförd sommaren 2020 av Sven Gustavi,
vice ordf NSF i Helsingborg.
Dagfjärilsarter som jag sett inom området är slåttergräsfjäril, kamgräsfj, pärlgräsfj, luktgräsfj, mindre guldvinge. nässelfj. amiral. puktörneblåvinge, rapsfj, tistelfjäril (förra sommaren) påfågelöga.