Varannan vild!

Missa inte sommarens viktiga och inspirerande trädgårdsutställning på Fredriksdal! Här får vi upp ögonen för hur vi hjälper fjärilar, skalbaggar och andra småkryp – och därmed även fåglarna – genom att bjuda in naturens vilda växter i våra trädgårdar. Inhemska växter är värdväxter för våra insekter – och därför själva grunden för den biologiska mångfalden. I motsats till alla de importerade trädgårdsväxter som oftast pryder våra trädgårdar – och som är utlyfta ur sina ekologiska sammanhang.

I en tid där den biologiska mångfalden är allvarligt hotad väcker det hopp att vi kan göra något åt det. På ett enkelt och lustfyllt sätt dessutom: Plantera en björk, en lindberså, ett hagtornsträd, några av ängens vackra blommor! Och låt en del av gräsmattan vara oklippt för att i stället gå i blom!

Utställningen är producerad av Fredriksdal museer och trädgårdar tillsammans med initiativtagaren Christel Kvant, som är ordförande i Naturskyddsföreningen Helsingborg och som skrivit utställningstexterna. Här presenteras också Hervid Vallin, som en gång var med om att bilda Helsingborgstraktens Natur – nuvarande Naturskyddsföreningen i Helsingborg, och som också lade grunden för den skånska botaniska trädgården på Fredriksdal. Hervid Vallins minnesfond är sponsor för utställningen, som pågår hela sommaren.

Första lördagen i varje månad kan du träffa representanter för Naturskyddsföreningen i Helsingborg som berättar mera! 4 juni, 2 juli, 6 augusti och 3 september mellan kl 10 och 18 finns vi på plats.