Öresundstur med miljöfartyget Sabella den 14 augusti

En fullbokad tur med ca 25 personer på Öresund denna helt underbara sommardag. Redan efter några minuter visade några tumlare upp sig. Vi stoppade upp vid Knähakens naturreservat vid två tillfällen för provtagning.

Första provet togs med en miniatyrgrävskopa. Provet visade att på/i denna lerbotten levde bl.a ormstjärnan, som är vanlig i Öresund. Den ligger på rygg och viftar med sina armar och fångar mikroskopiskt material/organismer som den sen stoppa I munnen som sitter mitt i kroppen. Där fanns också sjöborrar, märlor som gillar tång och islandsmusslor som kan bli mycket gamla. Åldern bestäms genom antalet årsringar på skalet. De vi fick se var stora som en barnhand och uppskattades ha ca. 65 år på nacken. Den äldsta Islandsmusslan som hittats – just utanför Island – hade en ålder av nästan 500 år.

Vårt andra bottenprov togs genom skrapning ovanpå botten. Provet innehöll en lång rad arter bl.a. Hästmusslan, som är en nyckelart i detta ekosystem. Eremitkräftor, som använder snäckors övergivna skal som skydd fanns i stort antal. Flera av dessa olika sorters snäckor fick vi också beskåda. Sjöstjärna, Krabba, Svart ormstjärna, Havsborstmask (vars latinska namn Sabella fått ge namn åt miljöfartyget) samt den orangefärgade korallen Död mans hand fanns också med i fångsten. Till slut, just när vi seglade in i Norra hamnen, visade vår trevlige och fantastiskt kunnige guide, Isak Rasmusson, upp ett ägg från en Rocka. Sammanfattningsvis en fantastisk intressant och givande tur där jag till denna redogörelse endast tagit några axplock.