Svamputflykt 2 september 2023

Vi var lite drygt 40 personer som vid 9-tiden i det fina sensommarvädret begav oss i väg till Djurholmens strövområde på Hallandsåsen. På plats möttes vi av mycket folk och mycket hundar. Det var svamphundar som var ute på träning!!!!!

Nå, efter att ha fått veta att hundförarna i träningssyfte strött ut delar av gul kantarell lite här och var i området, begav vi oss gruppvis ut i den fina svampskogen med härlig lövskog – mest bok samt en och annan granplantering. Vi hittade inte mycket matsvamp. Det blev några strävsoppar som tegelröd björksopp och fläcksopp. Någon enstaka Karl Johan, några lärksoppar och en del blek- och rödgul taggsvamp hittade vi också. Den svamp som gjorde att flera fick ihop till en svampsmörgås till kvällen var trattkantarell. Den hade uppenbarligen fått en tidig start med det myckna regnandet. En (1) mycket liten gul kantarell fann vi också.

Vid återsamlingen gick vi igenom våra fynd. Deltagarna fick lära sig hur man känner igen en kremla och hur man sedan genom att smaka på den kan avgöra om den är ätlig. De fick också veta hur man skiljer riskor från kremlor. En ovanlig svamp som vi hittade var biskopsmössa. Den är inte ätlig men väldigt speciell. Släkt med murklorna. Undertecknad har under alla år i svampskogen aldrig sett denna art ”live”. Kul! Vi gick också igenom hur man skiljer Karl Johan från gallsopp och att ett säkert tecken är nätmönstrets färg på foten. Vi hittade som sagt skapligt med trattisar. Den har en mycket farlig förväxlingssvamp som man måste känna till – toppspindling – skogens farligaste svamp. Någon toppspindling hittade vi inte men gick med hjälp av svampböcker genom hur man säkert skiljer dem åt.

Sammantaget en mycket trevlig utflykt. Särskilt skoj var det att flera sa att de hade lärt sig mycket om svamp under dagen.

Vi fikade förstås också.

För naturskyddsföreningens i Helsingborg räkning