Svamputställning på Kullaberg 30 september och 1 oktober 2023

Det var ända in i det sista osäkert om det skulle bli någon utställning i år. Detta beroende på svampbrist. Säkert förvånande för många som i medierna sett många inslag där kantarellplockare står med matkassar fulla med gula kantareller. Men nu är det ju så att syftet med vår utställning var att sprida kunskap om andra goda matsvampar med sina förväxlingssvampar samt farliga giftsvampar.

Nu blev det bättre insamlingsresultat än vi vågat hoppas på. Hela 73 olika arter låg på borden när vi öppnade för besökarna kl 11.00 på lördagen. Vår lokal låg alldeles nedanför Naturum på Kullaberg, mitt emot restaurangen. Det blev riktigt lyckat. Mycket och trevligt folk som kom in och tittade på svamparna. Många ville förstås veta mer om vilka svampar – utöver gula kantareller – som man tryggt kunde plocka. Vi kunde då peka på blek och rödgul taggsvampsom låg på bordet med ätliga svampar. Karl Johan och strävsoppar är också bra matsvampar som vi kunde förevisa. Gallsopp, som kan förväxlas med Karl Johan, hade vi också hittat. Det var fina exemplar där skillnaden mellan svamparna tydligt framgick. Gallsoppen är inte giftig men smakar så illa att den förstör svamprätten. En annan svamp som fångade besökarnas intresse var stolt fjällskivling, en delikat matsvamp. Bredvid den stolta låg en rodnande fjällskivling. Den anses inte giftig men skall inte ätas. Även här kunde vi peka på de tydliga skillnader som finns mellan svamparna. Trattkantarellsäsongen har på många håll kommit av sig pga regnbrist. Vi hade dock hittat några ex. Många besökare berättade att trattkantarell var deras favoritsvamp. Några besökare som kom från Småland berättade om mycket god tillgång på denna fina matsvamp. Tillsammans med trattkantareller växer ofta den mycket giftiga toppig giftspindling (skogens farligaste svamp). Även denna hade vi hittat och kunde förevisa. En svamp som många tycker är mycket god är svart trumpetsvamp. Felet med den är att den svår att hitta om man inte vet exakt var den växer. Vårt ex – som mest såg ut som några torra löv – var verkligen ett bevis för detta. Mycket kremlor och riskorhade vi inte hittat i år. Några olika arter hade vi dock på borden. Ganska många besökare ställde frågor om hur man kunde känna igen dessa båda svampfamiljer. Det var mycket trevligt att berätta hur man skulle bära sig åt. Bland riskorna finns en vanlig och god matsvamp – blodriskan. Den har dessutom den fördelen att den svårligen kan förväxlas med någon annan svamp. Här fick vi dock ta till svampböckerna för att visa hur den såg ut eftersom vi inte hittat någon vid svampinsamlingen.

Många besökare fascinerades av våra flugsvampar. Vi hade hittat fina ex av flera vanliga arter – tex lömsk flugsvamp, vit flugsvamp, panterflugsvamp och rödvit flugsvamp. Exemplaren visade mycket tydligt kännetecknen för en flugsvamp. Det var uppenbart att de flesta hade mycket stor respekt för flugsvampar. Några udda svampar förevisade vi också, tex slemsvampen bikakssvamp. Inget att äta men vacker att titta på.

Sammantaget ett mycket lyckat arrangemang. Vi som höll i det hela gladdes mycket åt de många berömmande orden vi fick från besökarna. Flera besökare passade också på att gå vår lilla tipsrunda med knepiga svampfrågor. Några svampkorgar och svampböcker fick också nya ägare.

Tom Svensson

Bikakssvamp